Tv Haberlerinin Ne Kadarı Gerçek?



Bir medya-gözlem grubu, Amerika Birleşik Devletleri’nde kentsel 52 yerleşim alanındaki 102 yerel TV’nin haber yayınını içerik ve sunuş açısından analiz ettikten sonra bu programların sadece yüzde 41,3’ünün gerçekten haber içerikli olduğunu ortaya çıkardı. Peki bu haber yayınlarının geri kalanı nelerden oluşuyor?
Yerel TV haberlerinin yayın sürelerinin ortalama yüzde 30,4’ünü reklamlar oluşturuyor. Hatta incelenen bazı istasyonlar, reklamlara haberlerden daha fazla vakit ayırıyorlar. Ayrıca, incelemenin sonuçlarını özetleyen rapora göre, haber yayın saatleri çoğu zaman “şişirme” şeylerle dolduruluyor.* Raporda “Şişirme” başlığı altında, “haber yorumcuları arasındaki boş konuşmalar, ‘az sonra!’ gelecek haberin görüntüsü ve reklamlar, duygusal ya da saçma haberler ve magazin içerikli konulara harcanan toplam yayın saati” sıralanıyor. Böyle şişirme haberlere birkaç örnek: “En Kötü Tenorlar Yarışıyor”, “Muhabir ‘Muhteşem, İnanılmaz, Şoke Edici’ Eğlence Trenine Biniyor” ve “Marketlerden Ezme Alanların Sayısı Artıyor.”
Asıl haberler ne tür olayları ele alıyor? TV haberlerine suç vakaları egemendir ve bunlar haber yayınına ayrılan zamanın yüzde 26,9’unu oluşturuyor. “‘Kan varsa ilk haberdir’ ilkesi TV haberlerinin bilinen gerçeği olmaya devam ediyor . . . . Suç oranları geçen birkaç yıl içinde ABD çapında düşmüş olabilir, ama yerel televizyon haberlerinde değil.” Neden? Araştırmayı kaleme alanlara göre, “Suç olayları çok çarpıcı ve halkın ilgisini çekiyor.”
Suçların ardından, yangınlar, araba kazaları, su baskınları ve patlamalar gibi felaket haberleri (haberlerin yüzde 12,2’si) ve onun ardından da spor haberleri (yüzde 11,4) geliyor. Daha sonra ise, sağlık (yüzde 10,1), yönetim (yüzde 8,7) ve ekonomi (yüzde 8,5) konuları geliyor. Eğitim, çevre, sanat ve bilim ise çok az ilgi görüyor (yüzde 1,3–3,6). Öte yandan hava durumu tüm haberlerin yüzde 10’unu oluşturuyor. Araştırmacıların yorumuna göre, “TV haber programları da dahil istisnasız herkes havalardan bahsetmeyi seviyor.” Şunları ekliyorlar: “İyi ya da kötü, sıcak ya da soğuk, yağışlı ya da kuru, her tür hava TV haberlerinde uzun uzadıya ele alınabilir.”
Olumlu bir nokta olarak raporda, durumun değişmesi gerektiğini fark eden gazeteci ve izleyici sayısının arttığı belirtiliyor. Ancak araştırmada, “piyasa güçleri ve hırs, habercilik kalitesini her zaman tehdit ettiği” için, böyle bir değişikliğin kolay kolay gerçekleşmeyeceği de kabul ediliyor.
SNot in the Public Interest—Local TV News in America (Amerika’nın Yerel TV Haberleri Kamu Yararına Değil) başlıklı bu rapor, haberlerin içeriğini inceleyen, yıllık dördüncü ulusal kamuoyu araştırmasıdır. Bu rapor, Rocky Mountain Medya Gözlem Grubu’ndan Dr. Paul Klite, Dr. Robert A. Bardwell ve Jason Salzman tarafından hazırlanmıştır. Ve Yazı ONLİNE KUTUPHANE'den alıntı yapılmıştır.

Yorumlar